Керівник музичний


 Свято Стрітення

Гучно та весело наші працівники та малюки завершили цикл зимових свят.

"У лютому на Стрітення Зима з Весною вперше зустрічаються», - так кажуть у народі.  Ось і в нашому садку відбулося змагання Зими з Весною, а дошкільнята активно брали участь в цьому дійстві. Зустріч Зими з Весною викликала неаби яку зацікавленість у дітлахів, сприяла емоційному піднесенню та звичайно залучила всіх до чудових змагань, ігор, хороводів. Дивлячись на радісні обличчя дітей, педагоги ще раз переконалися, наскільки важливо навчити дитину любити рідний край, поважати народні звичаї, обряди і традиції.

Дякуємо творчим педагогам за прояв педагогічної майстерності та креативності під час організації та проведення свята Стрітення.




















 

Черепаха і Різдво

Черепаха із далекої Африки завітала до Бердянська, аби вперше зустріти Різдво. Вона прагне дізнатися більше про тутешні звичаї, бо прочитала про них у книжці. Діти зустрічають особливу заморську гостю, частують її пампушками, колядують, показують вертеп та розказують усе про свято
























                 День музики

Музика для дитини — це світ радісних переживань. Щоб відкрити перед дитиною двері в цей світ, потрібно розвивати в неї здібності, передусім музичний слух та емоційний відгук. Завдяки storytelling’у та елеметам Орф-методу діти з легкістю в ігровій формі пізнають світ музичних звуків. Казкові історії про хмаринку Доремінку, оздоблені пісеньками про ноти й ритмічними вправами, захоплюють дітлахів і невимушено  допомагають освоїти нотну грамоту.









День дорослішання

Захоплююче і цікаве свято, головним героєм  якого став Нейзнайко, пройшло у всіх вікових групах салочку. Діти  показали цьому веселому хлопчаку, що за літо вони підросли, набралися сили, здоров’я, і готові сміливо вирушити у країну Знань.












                  

Театралізована вистава "Як Зайчик заблукав"

Тепле, яскраве, зеленеє літо

Знову усіх закликає привітно.

Свято дитинства, свято добра

Радо святкує уся дітвора!

Щороку в перший день літа відзначається Міжнародний день захисту дітей - прекрасне свято дитинства. Саме з цієї нагоди, вже традийійно педагогічний колектив привітав вихованців ясла- садка з цим чудовим святом. Педагоги провели цікаву та повчальну театралізовану виставу "Як Зайчик заблукав". Малята допомогли Зайчикові дотриматися усіх прав дитини: право на життя, на медичну допомогу, на оселю, сім'ю, їжу, на дозвілля. І звичайно, діти отримали невичерпне задоволення та купу позитивних емоцій. Діти- це наше майбутнє! День захисту дітей- це нагадування дорослим про необхідність дотримання та захисту прав малечі, щоб всі діти росли щасливими!











Подякуймо молоку!

В рамках роботи ДАН садочку «Пізнайко» естетичним факультетом було заплановане і проведене тематичне «Свято Молока». Бо саме 1 червня відзначається Всесвітній день молока. Діти середньої групи «Дюймовочка» ознайомилися з історією свята, показали значення молока для життя та здоров’я людей, проявили свої артистичні здібності та отримали задоволення від участі у цікавому дійстві!














Музична гра "Вишиванка"

Весела музична гра до дня вишиванки зацікавила малюків не тільки веселими рухами, дзвінкими піснями і запальними таночками, але і  символічним значенням кольорових ниток під час вишивання. Діти із захопленням, граючись пізнавали яскравий колорит української культурної спадщини.








Великодня казочка для лялькового театру

 "Великоднє Яєчко"

Великдень – це свято радості! Тому з посмішками і гарним настроєм наші дітлахи подорожували разом  з героєм лялькового театру - Великоднім яєчком. Ця подорож була цікавою і незвичною, бо всіх учасників захопив творчий процес музикування. Завдяки використанню елементів музично - педагогічної системи К. Орфа у дітей розвиваються як  творчі здібності, так і радість спілкування між собою.


















Сім нот самоосвіти

Нині важливо вміти не тільки пристосовуватися до змін, а й обертати їх собі на користь. От, здавалося б, що нового можна було уявити у професії «музичний керівник» ще пів року тому? А зараз очевидно — вистоїть той, хто проявляє креатив, навіть у дистанційних умовах може досягати результату, не шкодує сил на саморозвиток

Справжній педагог ніколи не зупиняється і все своє професійне життя є дослідником. Особливий внесок у формування професіоналізму робить самоосвіта. Ця діяльність передбачає, що педагог постійно:

·         ознайомлюється із сучасними методиками викладання музичних дисциплін, програмами і концепціями навчання й виховання;

·         вивчає прогресивний досвід колег щодо різних форм занять із дошкільниками.

Самоосвіта = апґрейд:
А — актуальність
П — праця
Ґ — ґрунтовність знань
Р — результативність роботи
Е — енергійна діяльність
Й — ймовірність успіху
Д — далекоглядність дій

Це — сходи, піднімаючись якими, досягаємо реалізації в професії. Розглянемо їх із музичної точки зору.

ДОречна література та фахові періодичні видання.

РЕтроспективний аналіз власних музичних занять, збір інформації щодо стилю роботи колег, ознайомлення з різними педагогічними технологіями.

Міграція за знаннями, переймання досвіду: семінари, тренінги, конференції, заняття колег.

ФАхова компетентність у знанні методичних вимог, упровадження нових педагогічних технологій, форм, методів і прийомів навчання.

СОЛЬна діяльність: самоаналіз роботи, висвітлення досвіду у фахових виданнях, участь у конкурсах.

ЛЯпас байдужості: висока фахова планка — насамперед для дітей, а не для позитивної оцінки керівництва.

СІяння порад: відкриті уроки для колег, консультації батьків.

Самоосвіта педагога буде продуктивною, якщо він усвідомлює не лише позитивні, а й негативні моменти своєї професійної діяльності; розуміє, як їх виправити.

Етапи самоосвіти:

·         підвищувати якість занять, свят, розваг відповідно до усталених методик;

·         опановувати інноваційні технології;

·         створювати нові форми, методи і прийоми музичного виховання та на їх основі — доповіді, консультації, виступи;

·         розробляти та видавати методичні посібники, статті, програми;

·         брати участь у конкурсах.

Ресурси для самоосвіти:

·         фахова періодика;

·         навчально-методичні посібники;

·         курси підвищення кваліфікації, вебінари, семінари, майстер-класи;

·         доповіді, публікації, виступи експертів з музичного виховання;

·         театри, музеї, концерти;

·         соціальні мережі;

·         блоги, сайти;

·         міжнародні освітні портали.

Для того щоб навчити іншого, потрібно більше розуму, ніж для того, щоб навчитися самому.

Мішель де Монтень, французький філософ і письменник епохи Відродження

На практиці усе разом дає змогу досягти таких результатів:

·         створити на музичних заняттях і святах атмосферу радісного спілкування, піднесеного настрою і гармонійного самовідчуття;

·         подавати елементарні музичні знання винятково під час ігрового і природного спілкування з музикою;

·         домогтися розкутості дітей, їхньої активності та інтересу;

·         готувати дітей до участі в районних та обласних конкурсах виконавської майстерності, виступів на велику аудиторію, завдяки яким діти самостверджуються;

·         налагодити співпрацю з батьками — вони відвідують музичні заняття, де можуть виступити в ролі педагога та глядача; розігрують сценки на святах для дітей або спільно з ними; беруть участь в індивідуальних і загальних танцях та шумовому оркестрі.

У підсумку зауважу, що ми живемо в дивовижний час — час, у якому «вітер змін» особливо відчутний. І треба постійно вдосконалюватися, щоб цей «вітер змін» був попутним.

 

пам’ятка

YouTube-канали для самоосвіти музичного педагога

 

·         Як гра на музичному інструменті винагороджує ваш мозок

·         Цікавинки про будову, різновиди і особливості звучання українських народних інструментів та їх виконавців на youtube платформі від «Музичний розвивайлик»

·         Про рідкісний народний інструмент — бугай — від майстра Андрія Лопушинського на youtube платформі від Ukraїner Експедиція

·         Різноманітне звучання українських народних інструментів на відео від музею Івана Гончара

·         Техніки гри на бубоні від Андрія Левченко на youtube платформі від KOZA MEDIA

·         Як не сплутати народний музичний інструмент з традиційною музичною іграшкою розказує Ярослава Левчук

·         Про Бойків — найбільшу за чисельністю гірську етнографічну групу з самобутньою культурою на youtube платформі від Ukraїner Експедиція

·         Красноїльська Маланка. Відродження Карнавалу на каналі Ukraїner Експедиція

·         Вашківецька Маланка або Переберія на каналі Ukraїner Експедиція

·         Квітка Цісик — душа українського народу (від народження до творчості, «ЧДТРК», 2011 рік)

·         Квітка Цісик — Голос в єдиному екземплярі («Інтер», 2013 рік)

·         Квітка Цісик — «Трояндова колекція» (збірка пісень)

·         Про етно-гурт «ДахаБраха» на каналі від Hromadske

·         «ДахаБраха» (DakhaBrakha) — головна українська музика на експорт на каналі «Зе Интервьюер»

·         Композиція «Що з-под дуба» від гурту «ДахаБраха»

·         Валерія Чачибая на репетиції «ДахаБраха»/DakhaBrakha.LIVE на каналі від AristocratsTV

·         DakhaBrakha Live at Glastonbury (2016) на youtube каналі BBC

·         Майстер-клас «Українсько-білоруська танцювальна забава», веде Юлія Литвинова на каналі KOZA MEDIA

·         Чоловічий танець «Аркан» на каналі KOZA MEDIA

·         Канал Орф-педагога Tuncer Ediz Toksoy (Тунсер Едіз Токсой), Туреччина

·         Канал Орф-педагога Barbara Gałyga (Барбара Галига), Польща

·         Канал музичного керівника Інни Борисенко

·         Вивчаємо ноти з Наталією Антоник на каналі

·         Музика для малюків. Музичні ігри та пісні для наймолодших на каналі Анастасії Комлікової

Нетрадиційні музичні інструменти

 

В рамках роботи естетичного факультету ДАН ЗДО №37 було проведене домінантне музичне заняття з творчого музикування «Деревяшки».

Діти середньої вікової групи «Дюймовочка» познайомилися з нетрадиційними музичними інструментами, збагатили свої музичні враження, занурилися до світу дерев’яних звуків побутових речей прадавніх українців, залучилися до ансамблевої гри під час виконання пісень, розвили свою фантазію, асоціативну уяву, мислення.

          Ми прагнемо, щоб кожна дитина включалася в музику не як слухач, а як учасник. А ще - самовиражалася за допомогою звуків та рухів, які притаманні від природи. Ми дотримуємося  форм організації дітей, які пропонував Карл Орф: гра, імпровізація, «елементарне» музикування.




















 Виставка дерев'яних музичних інструментів 









Семінар практикум для вихователів 

«Не традиційна робота з казкою»

 

Казка – найпопулярніший вид усної творчості серед дітей. З нею пов’язане життя кожного із нас. Ми захоплюємося мужністю, умілістю її героїв, сумуємо і хвилюємося разом з ними. Вона захоплює й полонить серця не лише дітей а й дорослих.

Нетрадиційна робота з казкою в дошкільному  віці є одним із видів роботи з ТРВЗ. Нетрадиційно – це означає навчити дітей оригінально, незвично, по своєму не лише сприймати зміст, але і творчо переробляти хід розповіді, вигадувати різні кінцівки, вводити непередбачувані ситуації, змішувати декілька сюжетів в один, допомагати героям вийти з складної ситуації та ін.

 




Імпоровізаційна музична гра"Кроки в казку"




Музична гра на розвиток уяви, фантазії та імпровізації «Різдвяні карточки»

              Кожна зустріч з музикою для малят повинна бути радісною і змістовною, тому постійно треба надавати їм простір для розвитку  фантазії, уяви, імпровізації. Я переконана, що тільки в радості діти розкривають свої потенційні можливості, тільки так  можна виховати в  них  любов до музики на все життя. 























Інтерактивний музично-ритмічний марафон продовжується...

 Iгри з ритмами

У дітей дошкільного віку відчуття ритму — часто нестабільне, слабко корелює із реальним звучанням музичних творів. Як допомогти дітям розкрити в собі це відчуття та успішно його розвивати? У пригоді стануть ігри, де поєднано вербальний текст, тілесну перкусію, гру на музичних інструментах, рухи й образні малюнки. 

Для мене ігри з ритмами — це завжди комплексний розвиток дітей. Адже найефективніше відчуття ритму розвивається у русі, коли є можливість виразно відтворити емоційно-тілесний відгук на музику.

Для дітей дошкільного віку найдоступнішими є ритмічні моделі на основі ритму слів. Варто також супроводжувати ігри малюнками або графічним зображенням звуків, щоб стимулювати образне мислення дітей та розширити можливості їхнього сприймання.

В одній грі або вправі я завжди поєдную кілька завдань — пропоную дітям погратися та поекспериментувати з різними музичними елементами. Наприклад, якщо це гра:

·         із рівномірною метричною пульсацією — задіюю різні динамічні відтінки або темпи, поєдную спів та ритмічну декламацію, звучні жести та гру на інструментах;

·         із різними ритмічними моделями — підключаю образне мислення та емоційну сферу, приділяю увагу тембровому слуху.

Ритмопалички 















Ритмічні кола






Ревізоримо «програмне забезпечення», або Яку освітню програму обрати

На сайті МОН є шість чинних програм, які для роботи можуть обрати заклади дошкільної освіти. У кожній програмі є розділ, присвячений музичному вихованню. Усюди він різний. Десь матеріал виклали побіжно, десь — ґрунтовно, десь із розмаїтим репертуаром, а десь — без нього. В якій програмі найбільшу вагу надали розвиткові творчих здібностей, а в якій музика потребує «додаткових рук» — робіть висновки, спираючись на нашу аналітику

Що таке програма? Це — не інструкція, найменше відхилення від якої суворо карається, а певний орієнтир. І педагог, що обрав професію не просто як роботу, а як сенс життя, — завжди творчо трактує програму. Для цього вона має містити великий діапазон вибору «інструментів» із запасом на певний навчальний період.

У кожній програмі розділ «Музичне виховання» називається по-різному. Але для всіх визначальною є наповненість пропонованого репертуару, його адекватність сьогоденню, можливість самостійно добирати музичні твори із сучасних фахових джерел. А ще — на бажання педагога вільно застосовувати інноваційні форми роботи, щоб досягати поставлених освітніх завдань.

Тож чим вирізняються програми, які сьогодні пропонує МОН?

1. Програма розвитку дитини від народження до шести років «Я у світі»

Інваріантна складова змісту програми має 7 освітніх ліній. Серед них — лінія «Дитина у світі культури». У ній поряд із образотворчим, театральним та літературним мистецтвом розглядають музику.

Зупиняються окремо на музичному розвиткові дітей у віці:

·         немовляти;

·         ранньому;

·         молодшому та середньому дошкільному;

·         старшому дошкільному.

Зміст освіти розділу «Музичне мистецтво» визначають за такими напрямами:

·         шуми і звуки довкілля;

·         музичні звуки;

·         музична діяльність.

Для кожного вікового періоду виокремлюють освітні завдання, а також показники компетентності. У додатку до програми подають орієнтовний музичний репертуар за такими блоками:

·         слухання музики;

·         підспівування та спів;

·         танці та хороводи;

·         ігри;

·         музично-ритмічні рухи;

·         гра на дитячих музичних інструментах.

Пропонований репертуар пропорційно включає твори українського фольклору, національних класиків, як-от: Яків Степовий, Віктор Косенко, Леся Дичко, митців світової культури — Вольфганга-Амадея Моцарта, Петра Чайковського, Миколи Римського-Корсакова.

2. Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку

Програма передбачає два рівні впровадження: репродуктивний — за принципом «роби як я», та творчий. Автори окреслюють провідні види діяльності дітей старшого дошкільного віку. Поряд із комунікативною, здоров’язберігальною, пізнавально-дослідницькою, мовленнєвою, ігровою, господарсько-побутовою розглядають художньо-естетичну діяльність. Вона поділена на:

·         літературно-художню;

·         образотворчу;

·         музичну;

·         театральну.

У блоці «Музична діяльність» співи, слухання музики, музичні рухи та гру на музичних інструментах презентують за такими параметрами:

·         розвиток;

·         навчання;

·         заохочування й зацікавлення;

·         створення умов.

У програмі коротко виклали також показники прояву здібностейта нахилів старших дошкільників, поради батькам. Ці складники відсутні в інших програмах.

В орієнтовному переліку музичних творів пропонують твори Миколи Скорульського, Мирослава Скорика, Левка Ревуцького, Жанни Колодуб, Лесі Горової, Миколи Ведмедері, Алли Мігай, Олександра Злотника, Наталії Май. Перелік невеликий, але упорядкований системно, враховує багату палітру композиторських імен, зокрема й сучасних українських композиторів-піснярів.

3. Комплексна програма розвитку, начання та виховання дітей дошкільного віку «Соняшник»

Програма складається із трьох цільових підпрограм відповідно до років життя дитини:

·         «Помагайлик» — четвертий;

·         «Пізнавайлик» — п’ятий;

·         «Дослідник» — шостий.

Кожна підпрограма містить 7 розділів, серед яких аж 3 мають дотичність до розвитку музичних здібностей. Отже — тут приділяють увагу не лише художньо-естетичному розвиткові у загальновживаному сенсі, а й дбають про розвиток і виховання творчих здібностей, ігрових умінь, зокрема й у царині музики.

Музику та співи як вид діяльності у розділі «Художньо-естетичний розвиток» подають у такій розгорнутій градації:

·         матеріали та обладнання;

·         музична грамота;

·         розвиток слухової уваги;

·         музичний слух;

·         вокально-хорові навчики;

·         музикування на музичних інструментах;

·         пластична імпровізація;

·         диригування;

·         музично-ритмічні рухи;

·         музично-дидактичні ігри та вправи.

Окремо розглядають хореографію, свята й дозвілля, театралізовану діяльність. Зупиняються на розвитку творчості у пісенній і танцювальній діяльності, розвитку вмінь дитини в ігровій діяльності — музично-дидактичних іграх, хороводах тощо.

Рекомендованого списку музичних творів у програмі не подають, а отже розраховують на творчий підхід, який має проявити педагог.

4. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина»

Програма побудована за лініями Базового компонента дошкільної освіти — Державного стандарту дошкільної освіти України (нова редакція). Тому в цьому сенсі нагадує структуру програми «Я у світі».

Розділи програми «Дитина» подано за групами:

·         перша молодша «Крихітки»;

·         друга молодша «Малята»;

·         середня «Чомусики»;

·         старша «Фантазери-мрійники»;

·         старша/сьомий рік життя «Дослідники».

«Музичний калейдоскоп» вміщений до освітньої лінії «Дитина у світі культури» поряд із розділами «Образотворча майстерня», «Театральна мозаїка», «Літературна скринька». Зміст різних діяльностей розглядають комплексно із взаємопосиланнями. Автори сформулювали освітні завдання та надали орієнтовний музичний матеріал для кожної вікової групи.

Перелік запропонованих творів охоплює різні композиторські школи, достатню вагу надають українській національній музиці. У розділі «слухання музики» подають приклади додаткового наочного матеріалу — творів живопису.

5. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»

Структуру програми визначають освітні лінії. У змісті програми виокремлюють розділи за віковою періодизацією. Музичну діяльність розглядають у розділі «Світ мистецтва»: зупиняються на вікових можливостях та освітніх завданнях, очікуваних результатах в тому чи тому виді музичної діяльності. Інформацію подають стисло. Особливо це кидається у вічі на тлі розгорнутого розділу «Образотворча діяльність».

У додатку програми — орієнтовний перелік музичного репертуару. Твори згруповані за віком дітей, які їх сприйматимуть або виконуватимуть. Так, для усіх вікових категорій у репертуарі переважають українські твори — з народної спадщини та авторські. Зустрічаються композиції світових класиків, але їх значно менше у підсумку. Отже, автори програми виправдовують її назву — вона достеменно «українська».

6. Програма «Дитина в дошкільні роки»

У програмі виокремлюють вікові категорії відповідно до психологічного розвитку дитини. Кожен віковий період має у програмі специфічну невипадкову назву:

·         «Кроки до самостійності» — молодший;

·         «Подорож у довкілля» — середній;

·         «Стежинки у Всесвіт» — старший.

Програму структурували з урахуванням освітніх ліній. У розділі «Музика» аналізують зміст і завдання освітньої роботи в кожному виді діяльності та показники компетентності дитини. Окремим підрозділом подають «Свята та розваги», де називають заходи, в яких бере участь дитина того чи того віку, та в який спосіб вона діє на святі.

Для старшого дошкільного віку включають варіативну частину — елементи музичної грамотності, що є не в кожній програмі. Списку орієнтовних музичних творів для роботи не подають.

1.     Програма розвитку дитини від народження до шести років «Я у світі»

2.     Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку

3.     Комплексна програма розвитку, начання та виховання дітей дошкільного віку «Соняшник»

4.     Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина»

5.     Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»

6.     Програма «Дитина в дошкільні роки»

Без музично-естетичної складової виховання дошкільника неможливе. Музичне мистецтво поглиблює враження дитинства, допомагає дитині образно та емоційно пізнати навколишній світ. Помічником і порадником у тому, як саме працювати з дітьми різних вікових категорій,— стає обрана програма. Вибір за вами — що ближче душі та професійному смаку.

Виставка Орф інструментів "Творча майстерня"



МУЗИЧНА ІСТОРІЯ «ВЕДМЕЖАТКО НУДЬГУЄ»

13 жовтня діти старшої групи «Ягідка» стали творчими учасниками музичної історії театру ляльок бі-ба-бо «Ведмежатко нудьгує». Звучання музичних  дитячих інструментів доповнювало враження дітлахів від захопливого дійства і спонукало їх на спільне музикування.

Позитивні емоції і атмосфера взаємодії дітей і ляльок зробили цю музичну історію цікавою і творчою.



























Дві рухливі вправи за системою Карла Орфа

 

Ранок

Ми швиденько прокидались,
Бо в садочок всі збирались. (потягуються)
Вмили личка, вмили вушка —
Ми ж маленькі чепурушки. (вдають, ніби вмиваються)
Зубки чистили швиденько, (вдають, ніби чистять зуби)
Одягалися чистенько. (імітують одягання)
Поспішили у садочок
Через річечку й місточок. (йдуть)
А в садочку привітались:
«Добрий день! Ви зачекались?» (вітаються)
В щічку маму цілували (шлють повітряні поцілунки)
І рідненьким так сказали:
«Не хвилюйтеся за нас — (похитують пальчиком)
Все в садочку буде «клас!». (показують «клас!»)

 

Веселі дошкільнята

Ми веселі дошкільнята —
Життєрадісні малята! (показують на себе)
На місці геть не сидимо,
Усе кудись ми біжимо. (виконують біг на місці)
Стрибаємо, як м’ячики, (стрибають)
Їмо супи й калачики. (гладять животики)
То граємось на килимочку, (присідають)
Йдем на прогулянку в садочку. (йдуть на місці)
Нам до снаги — босоніж по травичці, (біг на місці)
А ще купатися у річці. (вдають, ніби плавають)
До спорту всі ми небайдужі, (заперечують пальчиком)
А тому веселі й дужі. (піднімають і згинають у ліктях руки, демонструючи силу)

 

Вихід із карантину

Карантинний адаптер

Коронавірус не зупинив наше життя: усе минає, і це мине. Діти після довгого карантину повертаються до дитячих садків. Як зробити так, щоб зустріч, на яку вони так довго чекали, та перебування в дитячому садку в нових умовах були комфортними, а головне — безпечними? 

У листі «Щодо відновлення діяльності закладів дошкільної освіти» від 22.05.2020 № 1/9-269 МОН сформулював правила, яких мають дотримуватися працівники дитячого садка, батьки й діти. Із цих правил ми сформували порадник: дотримуйтеся офіційних вимог та одночасно ефективно здійснюйте освітній процес.

Правило 1. Надавайте пріоритет активностям на свіжому повітрі. Музичні заняття та розваги бажано проводити на майданчику групи або дитячого садка.

Правило 2. Проводьте заходи за участю дітей не більше ніж з однієї групи. Якщо кількість дітей перевищує 15 осіб, доцільно до початку заняття, по можливості, поділити дітей на підгрупи — це дасть змогу тримати потрібну дистанцію та приділити увагу кожній дитині.

Правило 3. Дотримуйтеся дистанціювання. Заздалегідь продумайте дистанцію розташування дітей під час музичного заняття. Вона повинна бути не менше ніж 1,5 м (Додаток 1). Зробіть розмітку за допомогою наліпок або фарбою: кружечки, квіточки, зірочки тощо.

Таке розміщення не тільки дасть музичному керівнику змогу розташувати дітей на відстані одне від одного, а й задіяти позначки в ігровій музичній діяльності (Додаток 2).

Правило 4. Обмежте використання додаткового інвентарю. Музично-дидактичні ігри, ігри з предметами, які складно дезінфікувати — хустинки, штучні квіти тощо, — використовувати не можна. Дитячі музичні інструменти теж — ні! Але є гарний вихід — застосувати «оркестр тіла» body percussion.

Правило 5. Не користуйтеся м’якими іграшками. Зовсім без іграшок сумно, але є змога взяти іграшки, які можна дезінфікувати:

гумові — м’ячики;

пластикові — брязкальця, обручі, кільця;

дерев’яні — кубики.

Предметів має бути стільки, скільки й дітей. Після того як їх використала одна група, предмети обов’язково треба обробити дезінфікувальним розчином!

Правило 6. Не проводьте масові заходи за участю батьків. На жаль, такий формат взаємодії поки що скасовано! Діліться з батьками фото та відео музичних дитячих заходів у зручний для вас спосіб: група у вайбер, сайт дитячого садка, блог музичного керівника тощо.

Бажаю всім, попри обставини, плідного, теплого та здорового літа

Дистанційні жестові способи привітання

Запропонуйте дітям замість звичного вітання або обнімань такі: помахати долонькою, поплескати, підстрибнути, покружляти на місці тощо. Скористайтеся таким текстом:

Я рада, діти, вас вітати,
Доброго ранку всім побажати.
Шли «привіт» (підстрибни, покружляй, плесни в долоні) та усміхнись,
Вліво-вправо повернись.
Використовуйте рисунки — символи привітань.

 

Музичні ігри з кольоровим маркуванням дистанції

Знайди свій колір

Під музику діти розбігаються по майданчику, із закінченням музики кожен знаходить своє місце. Наприклад, дівчатка мають стати на позначки червоного кольору, хлопчики — синього. При повторенні гри пропонуємо помінятися кольорами.

Свій рух

Діти стоять на кольорових позначках. Музичний керівник пропонує «червоній» та «синій» командам придумати свій танцювальний рух: плескати в долоні, підстрибувати, кружляти на місці тощо.  Педагог показує червоне кружальце — рух виконує «червона» команда, синє кружальце — синя команда, два кружальця — обидві команди одночасно.

Тримай ритм

Ця гра орієнтована на дітей старшого дошкільного віку. Музичний керівник пропонує кожній команді плескати свій ритм. Завдання: тримати свій ритм, коли команди звучать почергово або одночасно. У такий само спосіб можна запропонувати дітям виконувати пісню.

 Публікації на сторінці садок "Пізнайко" на фейсбуці










батьківська світлиця

рекомендації МОН

Правила взаємодії із батьками у 2020/2021 навчальному році

Як працюватимуть заклади дошкільної освіти (далі — ЗДО) у 2020/2021 навчальному році, залежатиме від епідемічної ситуації у конкретному регіоні. За сприятливих обставин ЗДО працюватимуть у звичайному режимі. Для цього треба буде створити максимально безпечні умови для вихованців та працівників.

МОН рекомендує ЗДО тісно взаємодіяти з сім’ями вихованців, прищеплювати дітям дошкільного віку базові цінності, як-от: доброта, дружба, любов, відповідальність, відчуття краси.

Модель партнерської взаємодії із сім’єю кожен заклад розробляє самостійно.

Можна застосовувати традиційні форми роботи з батьками:

опитування — письмове і усне;

співбесіди;

телефонний зв’язок;

консультації;

засідання батьківського комітету;

дні відкритих дверей;

перегляд святкових ранків та розваг;

спільні свята;

конкурси;

батьківські куточки;

дошка оголошень.

МОН рекомендує також інноваційні форми роботи з батьками, як-от:

«Буккросинг» — групові центри психолого-педагогічної літератури. А саме — відкриті полиці, шафи, де кожен може взяти книжку, яка сподобалася, та поділитися своїми книжками з іншими батьками, педагогами тощо. Забезпечує інформаційну та просвітницьку взаємодію ЗДО та родин.

«Дерево цілей» або «Дерево розвитку групи» — проєкт спільної інтерактивної діяльності батьків, дітей, педагогів. Сприяє усвідомленню того, що батьки є партнерами в плануванні та реалізації заходів щодо розвитку дітей, поповненню розвивального середовища групи.

«Батьківська скринька» — збір думок та пропозицій батьків щодо поліпшення освітнього процесу, обговорення проблемних питань, як діяльності закладу освіти, так і розвитку своєї дитини. Сприяє залученню батьків у освітній процес.

Сучасні батьки віддають перевагу активним та інтерактивним формам взаємодії. Тож педагогам варто організовувати:

дискусії, ділові ігри;

психологічні ігри та вправи, націлені на зняття емоційної напруги, на об’єднання колективу батьків та педагогів;

обговорення проблемних питань за круглим столом.

Актуальними є дистанційні форми спілкування з батьками, особливо в дні, коли дитина з тих чи тих причин відсутня в закладі. За таких обставин варто:

спілкуватися та викладати матеріал під час онлайн семінарів, майстер-класів;

обговорювати і представляти практичні матеріали на онлайн-платформах Google Classroom, ZOOM тощо;

розміщувати на сайті ЗДО відеозаняття, що в онлайн режимі проводить вихователь.

 

Можна застосовувати мобільні додатки Messenger, Viber, Facebook у межах робочого часу.

Примітка. Складено відповідно до листа МОН «Інструктивно-методичні рекомендації «Щодо організації закладів дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році» від 30.07.2020 № 1/9-411

 

Інтерактивний музично-ритмічний марафон продовжується...

Танцюйте, «ритмічні» стаканчики!

Останнім часом у світі значної популярності набуває музикування із пластиковими стаканчиками. Грають на них сольно або в ансамблі і діти і дорослі. Усім однаково це подобається, адже вибивання ритмічного біту є не лише насолодою для вух, а й привабливим візуальним дійством, яке заряджає неймовірним позитивом виконавців і слухачів.
Ефектна синхронна гра на пластикових стаканчиках цілком доступна і для дітей дошкільного віку: варто лише зосередитися на простих ритмоформулах. Оскільки на кожному музичному занятті ведуть роботу з розвитку відчуття ритму в дітей, то чому б не урізноманітніти її? Адже для такої гри знадобляться всього лише міцні пластикові стаканчики однакового розміру та форми за кількістю дітей групи. Підійдуть навіть ємкості для пісочниці або з-під пластиліну.
Ритмічна гра, окрім звичайного вдаряння по стаканчику, передбачає цікаве розгортання візуальної «картинки». Наприклад, у заданому темпі діти одночасно:
·       переставляють стаканчик із правої руки в ліву, і навпаки;
·       передають стаканчики по колу із рук в руки одне одному;
·       переміщують стаканчики на столі у різних напрямках;
·       стукають по днищу перевернутих стаканчиків;
·       ударяють стаканчиком по столу, підлозі або колінах;
·       комбінують удари по стаканчиках з ударами по столу.
Варіантів рухів та способів ударяння дуже багато. Для одного «концертного номера» варто обрати кілька з них і створити ритмічно-рухову партитуру – візуалізувати послідовність дій. Це допоможе дітям швидше опанувати ритми та рухи.
         Ритм на стаканчиках можна вибивати сам по собі або доповнювати його співом, промовлянням вірша тощо. Злагоджене виконання сприятиме єднанню колективу дітей, вивільненню їхніх емоцій. Окрім того, гра на стаканчиках не лише активізує розвиток відчуття ритму дітей під час музичних занять, а й прикрасить будь-яке свято в дитячому садку, на додачу до традиційних пісенних або танцювальних композицій.



 Розучування ритмічної гри

Спочатку музичний керівник на дошці або плакаті схематично записує простий ритмічний малюнок (наприклад, дві половинні ноти) - відтворює його – діти повторюють теж саме на стаканчиках.
         Аби прості рухи та ритми, які є основою ритмічних ігор для дошкільників, не набридали їм, зазвичай використовують коротенький вставний фрагмент – так звану рефренові «збивку» або рефрен. Його варто виконувати на початку, а також кілька разів протягом гри. Під час повторів до рефрену можна вносити деякі зміни – це підтримуватиме інтерес та увагу дітей.
         Коли вся група добре «схопить» ритмічну пульсацію, прилаштується злагоджено безперервно відстукувати ритм, можна спробувати одночасно з цим співати пісню або читати вірш. 





Головний подарунок на День Матері для всіх мам, це звичайно увага. У це свято не прийнято дарувати цінні подарунки, однак символічні порадують наших любих матусь. Ось скромний музичний подарунок від люблячих "пізнайчат".



Творчий проект "Створи власну казку, та її заграй, а хочеш простукай, або заспівай" продовжується...
Завдання на розвиток креативності – це «золотий ключик», який відчиняє дітям безмежний простір фантазії, вчить по-новому сприймати звичні речі. Ну коли ще можна побачити у звичайних виделках обриси соснового лісу, розшифрувати послання киплячого чайника або вгадати пісеньку посуду? Спробуємо розбудити в дітях маленьких вигадників і побувати разом з ними в гостях у казки! Вероніка Кулікова зі своєю матусею запрошують у казку «Країна посуду».

Отримую знання під час карантина.




Освітній міжнародний республіканський дошкільний і ранній дитячий проект "Играем вместе".
Співпраця з педагогами з Літви.

УТВЕРЖДЕНО
Каунасским детским садом - "Клаусутис"
Директором 28 февраля 2020 года.

РЕСПУБЛИКАНСКИЙ ДОШКОЛЬНЫЙ И РАННИЙ ДЕТСКИЙ ПРОЕКТ
"ИГРАЕМ ВМЕСТЕ"
I. РЕГЛАМЕНТ
1.      Регламентирует цель и задачи участников, порядок организации и реализации Каунасского педагогического квалификационного центра и Каунасского детского сада «Клаусутис», республиканского дошкольного проекта «Играем вместе».
2.      Актуальность проекта: игра, созданная для детей раннего возраста - это способ познакомиться с внешним миром, выразить свое эмоциональное отношение к нему, развивать языковые и коммуникабельные навыки и т.д. Играя, дети познают окружающую среду. Педагоги используют игры для обучения детей, моделируют их для достижения той или иной образовательной цели.
Игра - это способ жизни и воспитания ребенка. Во всем мире большая часть детства состоит из игр. Когда дети играют, они фактически выполняют свою самую важную работу - они учатся. Детям любопытно, и это любопытство вызывается окружающей их средой, деятельностью взрослых. Дети учатся в повседневной деятельности, будучи активными, постоянно повторяя действия, а также на основе накопленного опыта. После удовлетворения самых важных потребностей, а именно игры, ребенок исследует мир вокруг себя, оценивает свои возможности, испытывает новые чувства, приобретает опыт. Следовательно, для достижения гладкого познания и воспитания ребенка необходимо правильно организовать образовательные мероприятия, в которых используются меры, побуждающие детей действовать, узнавать и творить.
II. ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ ПРОЕКТА
1. Цель состоит в том, чтобы поделиться практикой педагогов в организации занятий и игр для детей, которые поощряют активность и любопытство маленьких детей путем накопления опыта об окружающей среде.
2. Задачи:
• Стремиться к радостным и творческим действиям с помощью различных методов обучения, удовлетворяя потребности детей интересоваться окружающей средой с помощью своих чувств, игр. Во время занятий и сотрудничества с другими детьми испытывая радость открытия;
• Активно играть, создавать и исследовать вещи в окружающей среде;
• Раскрыть творческий потенциал и индивидуальность ребёнка во время художественной, творческой, познавательной, социальной и коммуникационной деятельности;
• Испытать много радостных эмоций.
III. ОРГАНИЗАЦИЯ И ПРОДОЛЖИТЕЛЬНОСТЬ ПРОЕКТА
1. Продолжительность проекта: с 2020 года 1 апреля до 30 апреля.
2. Лучшие моменты проекта запечатлеть на фотографиях. Цифровые фотографии (фотографии, отражающие 1-2 занятия) и описания (см. приложение № 1) следует присылать по электронной почте: darziukas123@gmail.com до 2020 года 30 апреля. Предварительная регистрация не требуется.
3. Все загруженные фотографии должны быть не более 5 МБ в формате JPG (JPEG). Фотографии должны быть приложены как отдельный файл.
4. Описание деятельности подготовлено 12 шрифтом Times New Roman, межстрочный интервал 1,5; описание не должно превышать половины листа формата А4 (см. приложение № 1).
5. Описания занятий, которые представлены без фотографий, не будут опубликованы.




С уважением, организатор проекта НАДЕЖДА ЗАЛЕВСКАЯ





Діти залюбки вдома музикують








День музики с садочку в режимі карантина




Гала-концерт інструментальної музики в ЗДО "Пізнайко" онлайн









Інтерактивний музично-ритмічний марафон продовжується...

Тиждень творчості в садочу "Пізнайко"





Творчий проект "Створи власну казку, та її заграй, а хочеш простукай, або заспівай" продовжується...




Інтерактивний музично-ритмічний марафон продовжується...
                         Театр "Топотушки".
                              Веселі гуси.









Інтерактивний музично-ритмічний марафон

 «В ритмічні ігри граємо – інтелект розвиваємо»

В рамках поширення свого педагогічного досвіду "Розвиток інтелекту дошкільників засобами музично-естетичного вихованняґ" під час карантина  в соцмережі  Facebook на сторінці «Садок «Пізнайко»  відкрила інтерактивний музично-ритмічний марафон «В ритмічні ігри граємо – інтелект розвиваємо» з використанням нетрадиційного обладнання у домашньому побуті для музикування. 




Творчий проект
 « Створи власну казку та її заграй, а хочеш простукай, або заспівай»

Використовуючи метод проектів як одну з іноваційних технологій розробила та запустила в соцмережі  Facebook  на сторінці   «Садок «Пізнайко»  творчий проект « Створи власну казку та її заграй, а хочеш простукай, або заспівай»  в основі якого лежить орфівська система муз виховання. 







А ось і перша казочка від батьків  Валерії Пономаренко

"Зайчик і Лисичка"

Вийшов Зайчик погуляти,
Пострибати біля хати.
Біля квітки веселиться…
Раптом - вибігла Лисиця.
Але Зайчика не з’їла,
У таночок запросила.
Подружились з Зайченятком
І танцюють біля хатки.


Як розважити дитину під час карантину


Сьогодні, коли школи та дитячі садки закриті на карантин, діти змушені цілими днями залишатися вдома. Як же розважити дитину в ситуації, коли ви не можете допомогти їй гуляти на вулиці і спілкуватися з друзями?



Перш за все, вам необхідно переконати дитину в тому, що поруч з нею завжди буде хтось, хто подбає про неї і знайде їй цікаве заняття.


А я, як музичний керівник, пропоную вам, шановні батьки, декілька порад і пам’яток, які допоможуть вам організувати музичний простір у вашій оселі.
















В рухові ігри граємо - інтелект розвиваємо.


Невід’ємною частиною інтелектуального розвитку дитини є рухова активність. Ознайомившись з міжгалузевою комплексною програмою «Здоровя нації» підтвердила думку щодо наявності безпосереднього зв’язку між рухливістю та інтелектом. Оскільки рухи тіла повністю контролюються мозком, то разом з тілесним розвитком розвивається і мозок, особлива та його частина, яка формує «руховий інтелект», який дає можливість свідомо, творчо організувати моторну сферу.

Пропоную всім батькам та їх малюкам під час карантину цікаву добірку відеороликів ритмічних ігор та вправ з нетрадиційним обладнанням та технікою виконання. Веселого вам дозвілля.



Ритмічно-рухлива гра з оплесками




Моє творче та професійне зростання


Чи цікава моя робота? Так, я дуже люблю свою роботу і відношуся до неї, як до дуже цікавого мені діла. Спілкування з дітьми, що дарують мені свою любов і прихильність, дає мені можливість працювати творчо, постійно занурюючись у світ краси, гри, казки, музики, малюнку, фантазії, творчості. Це і стало моїм педагогічним кредо.
 Розвиваючи здібності дітей, широко використовую метод самостійного набуття знань.
Враховуючи рішення педагогічної ради ЗДО №37 (протокол №4 від 17.01.2007р.) про затвердження Концепції навчально - виховного процесу дошкільного навчального закладу інтелектуального розвитку дитини №37 «Пізнайко», без сумніву вибрала тему самоосвіти «Розвиток творчості дошкільників як складова інтелектуального розвитку дитини».
Для ефективності розкриття даної теми в освітньому процесі в кожному навчальному році ставлю перед собою нові і цікаві завдання.
Це стимулювання творчої активності дошкільників під час проведення свят та творчих конкурсів, засобами театрального мистецтва, виявлення талантів та творчих здібностей батьків та їх дітей через спільні свята у форматі народних традицій, використання саморобних шумових і дитячих музичних інструментів, інструментів з природного матеріалу для здійснення творчого розвитку дитини за принципом концепції К. Орфа.
Постійно вдосконалюючи свою професійну компетентність вважаю, що неформальна освіта є невід’ємною частиною якості музичного виховання. Тому зі всією відповідальністю підійшла до керування методичним об’єднанням керівників музичних М. Бердянська у 2015-2016 н.р.У тому ж навчальному році підготувала та провела для учасників МО свято «Українського віночка».
Протягом п’яти років була активним учасником МО, взявши участь у різних формах проведення засідань : це і ярмарки ідей, педагогічні дискусії, творчі турніри…У лютому 2020р. на другому засіданні МО презентувала інноваційну технологію «Елементарне музикування» за концепцією К. Орфа за темою «Музичне виховання дошкільників за концепцією К. Орфа»  та провела майстер клас, взявши участь у «Фестивалі музичних інструментів»
Продуктивним сучасним підходом до освітнього процесу є набуття нових компетенцій під час навчання педагогів один від одного. Обмін досвідом на курсах підвищення кваліфікації керівників музичних м. Бердянська, виступи на педагогічних радах та семінарах з доповідями та презентаціями на актуальні теми дає можливість збагачення досвіду завдяки особистому творчому внеску.

Забезпечуючи музичну освіту дітей через різні форми роботи з музичного виховання мною були заплановані і проведені: різні типи і види музичних занять,переважно з використанням інтелектуального компоненту,
-захист проектів,
-творчі конкурси для батьків та дітей;
-різноманітні свята: і Великодні, і спортивні, свята до Дня міста, святкування 40 річного ювілею салочку;
 -масові заходи: до Дня захисту дітей, Дня Конституції України, свято Миколая, Різдва Христова, купальські гуляння та гуморини;
 -музично-театральні вистави та музичні казки-драматизації за участю педагогів та дітей.
Зважаючи на те, що форми роботи керівника музичного достатньо різноманітні, вони потребують творчого підходу до справи. Тому власні методичні розробки мають місце у творчому та професійному зростанні педагога.
В рамках роботи над впровадженням в ЗДО №37 методики «Лялька як персона», мною була написана історія садочку для кейсу за даним проектом та створений презентаційний альбом історії нашого закладу.
Різноманітні сценарії творчих конкурсів, свят, фестивалів, брей-рингів, музичних занять доповнюють мій педагогічний досвід.
12 моїх розробок опубліковані на сайті спільноти активних освітян «Всеосвіта». Маю 12 свідоцтв про публікацію на сайті vseosvita.ua  та “Подяку» і «Грамоту» за активне використання інформаційно-комунікаційних технологій у педагогічній роботі.















Відповідно до п.18 Типових правил внутрішнього трудового розпорядку, постійно підвищую свій професійний рівень і педагогічну майстерність беручи участь у конкурсах професійної майстерності, таких як:
- Міський фестиваль«Вихователь року»  у 2018р,
- Міський фестиваль «Світ дошкілля» у 2017р,
- Міський фестиваль – огляд на кращу методичну роботу освітнього заходу з національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна - рідний край». «Хай щастям повниться у нас сім’я»
- Обласний фестиваль-огляд методичних здобутків педагогів ЗДО
м. Запоріжжя «Україна - рідний край». Сценарій «Весела подорож містом»
-КВК керівників музичних в рамках творчого звіту
а також участь у роботі творчих груп різного рівня:
- Всеукраїнський конкурс «Ми майбутнє»;
- Міський фестиваль «Вихователь року 2017» ;
- «Бердянські кнопочки 2019» ;
- «Тато, мама, я- спортивна сім’я» ;
- День міста «Фотозона» ;
-Член творчої групи в ЗДО щодо розробки проекту «Професії майбутнього» на архітектурний фестиваль «Plау Fest 2019» в рамках проекту «Сприяння освіті»;
- Член атестаційної експертизи ЗДО №3 «Ластівка»;
- Член атестаційної комісії ЗДО №37 «Пізнайко».
Педагог не буде перспективним, якщо він нездатний об’єктивно оцінювати нові ідеї та творчо освоювати і використовувати в своїй роботі все нове, прогресивне.
Використовуючи систему «Елементарне музикування» К. Орфа, впроваджую елементи концепції у музичні заняття: це і мовленнєві вправи, це супроводження співу грою на дитячих музичних інструментах, відтворення різними звуками (оплесками, притупами, виляскуванням) ритму музики, імпровізація, створення елементарного інструментального супровіду казок…Та впроваджую власні знахідки серед колег.
Шляхом впровадження проектного методу в своїй роботі я намагаюсь реалізувати вимоги щодо навчання і розвитку особистості. «Всі професії важливі, всі професії потрібні» , «Ми будемо знать як 2+2 свої обов’язки й права» .
Як керівник «Естетичного факультету» ДАН ЗДО №37  розвиваю творчий потенціал дітей та батьків, професійну компетентність педагогів у художньо – естетичному напрямку.
В рамках роботи факультету мною були заплановані і проведені творчі конкурси:  
 -«Зимова фантазія»,
 -«Наша мова солов’їна»,
 -«Чарівна україночка».
-«Наша пісня ллється-сонечко сміється»
- «Модні витинанки від пані  Вишиванки»,                                                                 
-Презентація саморобних музичних інструментів «Грайлик».
Творча педагогічна діяльність відіграє важливу роль у розвитку дослідно - творчих здібностей педагога. Узагальнивши свій педагогічний досвід «Розвиток інтелекту дошкільників засобами музично-естетичного виховання»,  я продовжую використовувати його у музичній діяльності дошкільників та пропагувати і поширювати  серед педагогів та батьків ЗДО, на МО керівників музичних міста, на міському фестивалі «Світ дошкілля», «Вихователь року» та висвітлювати інформацію на блозі ЗДО №37 на власній сторінці.
У сучасній практиці музичне мистецтво стало дієвим засобом розвитку особистості дитини, тому ставлю собі за мету виховати гармонійно розвинуту, естетично і творчо спрямовану особистість.
Бо саме музика є одним з найбільших доступних та ефективних факторів формування особистості.




Робота з обдарованими дітьми


У рамках державної цільової програми з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки, у дитячому закладі адміністрацією ДНЗ та практичним психологом була розроблена система роботи з обдарованими дітьми.
Ця система знайшла максимальне розкриття у найповнішій реалізації можливостей дітей щодо музичних та загально - інтелектуальних здібностей.
Моє завдання, як музичного керівника, полягає у необхідності проведення індивідуальної роботи з обдарованими дітьми.
 Робота з такими  дітьми дає можливість і мені проявити свій творчий потенціал.
Я почала роботу над створенням альбому «Талановиті паростки надії», у якому можна познайомитися з кожною обдарованістю.









ДИТЯЧА АКАДЕМІЯ НАУК ЗДО №37 "Пізнайко


ФОТОЗВІТ











ПРЕЗЕНТАЦІЯ   ДОСВІДУ   РОБОТИ    (натиснути)




Немає сумніву, що музика позитивно впливає на роботу мозку. Змінює емоційний стан людини, активізує енергетичні процеси організму і направляє їх на його фізичне оздоровлення. Відомо, в давнину за допомогою музики люди лікували нервові та серцево-судинні хвороби.
Більше того, музикою можна навіть змінювати ріст клітин мозку: прискорюючи ріст клітин, які відповідають за людський інтелект, підвищується інтелектуальний розвиток особистості. Саме музика, емоційно впливаючи на підсвідомому рівні, допомагає малюкам розібратися з великим колом таких різних і таких важливих для маленьких шукачів питань. Тому, необхідність впливу на інтелектуальний розвитку дитини з самого народження засобами музики є очевидною.

Цю думку з протилежного боку океану підтвердив Глен  Доман, фундатор Інституту розвитку людського потенціалу. Він доводить, що «перші шість років життя-час формування геніїв».
Нам, дорослим, варто завжди пам’ятати, що раннє й дошкільне дитинство-це той період, коли формуються емоційний та розумовий розвиток, мовленева та музично-інтонаційна лексика дитини.
Як довели вчені-психологи, систематичні заняття музикою у віці від трьох до п’ятнадцяти років дозволяти значно підняти IQ, тобто інтелектуальний потенціал людини, краще розвинути пам'ять, аналітичні здібності, орієнтацію, не кажучи вже про позитивну корекцію нервової системи.
Доречним тут буде вислів К. Д. Ушинського: «Якщо ви хочете, щоб дитина засвоїла якнайбільше, примусьте працювати найбільше нервів». А це, в свою чергу, впливає на розвиток уваги, фантазії, які допомагають дитині найглибше розкрити власний духовний та інтелектуальний потенціал.
Актуальність проблеми інтелектуального розвитку дітей засобами музично-естетичного виховання пов’язана з розумінням основної мети дошкільного виховання й освіти – «відтворення і нарощення інтелектуального, духовного та економічного потенціалу суспільства». (Національна доктрина розвитку освіти), створення умов для найповнішої реалізації закладених у дошкільному віці можливостей розвитку дитини, становлення основи її особистості.

На думку вітчизняних і зарубіжних психологів і педагогів( Л.С.Виготський, П.Я.Гальперін, О.В. Запоржець, Б.Н. Нікітін, Ж. Піже, Н.Н.Поддяков, ін.)саме дошкільне дитинство є оптимальним періодом для інтелектуального розвитку особистості. Науковці пов’язують поняття «інтелект» з системою розумових операцій, зі стилем та стратегією вирішення життєвих проблем, з ефективністю інтелектуального підходу до ситуації, яка потребує пізнавальної активності, з когнітивним стилем, певним рівнем розвитку мисленевої діяльності особистості, що забезпечує можливість набувати нові знання та ефективно використовувати їх у життєдіяльності.
У нашому дошкільному закладі рішенням педагогічної ради (протокол №4 від 17.01.2007р.) була затверджена Концепція навчально - виховного процесу дошкільного навчального закладу інтелектуального розвитку дитини №37 «Пізнайко», метою якої є створення сприятливих умов для інтелектуального розвитку, особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини.

А так, як музичне виховання впливає на інтелектуальний розвиток дитини, то я особисто вважаю цю тему актуальною. Тому, основними задачами музично-естетичного виховання ставлю:
1.     Активізувати розумову діяльність шляхом стимулювання емоційних центрів мозку.
2.     Розвивати музичні і творчі здібності (з урахуванням можливостей кожного) за допомогою різних видів діяльності.
3.     Виховувати музичну культуру, сприяти формуванню загальної духовної культури.
Успішне рішення перерахованих задач залежить від змісту музичного виховання, перш за все  від репертуару, що використовується, методів і прийомів навчання, форм організації музичної діяльності. В дитині важливо розвивати все краще, що закладено в ньому від природи, враховуючи схильності до певних видів музичної діяльності. На основі різних природних завдатків формувати спеціальні музичні здібності.
            Розвиток музичних здібностей впливає на формування емоційної та інтелектуальної сфер, естетичних смаків, духовний світ та ранній розумовий розвиток дитини. Ранні прояви музичних здібностей спостерігаються, як правило, саме у дітей, які одержують достатньо збагачених музичних вражень.
Основною формою музичної діяльності в дитячому закладі є заняття, які передбачають слухання музичних творів, доступних для сприйняття малюками, навчання їх співу, рухам в музичних іграх і танцях, грі на дитячих музичних інструментах.
Для виконання поставлених задач у моєму досвіді мають місце музичні заняття з використанням інтелектуального компонента. Це різні типи і види  занять. Для розвитку сприйняття використовую такі методи, як  слухання музичних творів,визначення їх за жанром,розвиток сенсорних здібностей. Розвивати уяву допомагають ігри-імпровізації, ігри-драматизації, вміння створювати образи  під час прослуховування музичних творів, вміння передавати настрій та характер твору. Формувати увагу допомагає вміння виконувати декілька видів музичної діяльності одночасно, вміння тривалий час зосереджуватись на одному виді діяльності, вміння помічати засоби  музичної виразності. Розвиваючи пам'ять, використовую різні види аналізаторів, розвиток об’єму та стійкості знань через словесно-логічне запам’ятовування. Розвиваю мовлення під час чіткого і виразного промовляння слів,інтонування мелодії,злагодженого співу в колективі, опису музичного твору, звуконаслідування деяких образів. Для розвитку мислення використовую порівнювання різноманітних музичних інструментів за тембровим звучанням, вміння асоціювати звуки музики зі звуками навколишнього середовища, розуміння змісту прослуханого або побаченого, розвиток ритмічності.
   Невід’ємною частиною інтелектуального розвитку дитини є рухова активність. Ознайомившись з міжгалузевою комплексною програмою «Здоровя нації» на 2002-2011 роки підтвердила думку щодо наявності безпосереднього зв’язку між рухливістю та інтелектом. Оскільки рухи тіла повністю контролюються мозком, то разом з тілесним розвитком розвивається і мозок, особлива та його частина, яка формує «руховий інтелект», який дає можливість свідомо, творчо організувати моторні сферу.
Ігрова діяльність дуже споріднена з театральною діяльністю. Використовуючи в роботі ігри-драматизації, театральні ігри, я розвиваю в дітях творчу активність, допомагаю розвивати самостійність і прагнення використовувати набуті навички в театральних постановах (Дні театру), розвагах, святкових ранках. Виступах на міських заходах(«Пізнайко» запрошує друзів», «Презентація ДНЗ міста», «Вихователь року 2009», «Бердянські кнопочки»), святкові привітання робітників «Азовської кабельної компанії», БДПУ, робітників відділу освіти, податківців. 
Розваги, будучи формою активного відпочинку, стають радісною подією для дитини, сприяють прояву в неї позитивних емоцій, піднімають настрій та водночас об’єднують всі види мистецтва, дають можливість творчо їх використовувати.
Великі емоційні відчуття діти отримують і від гри на дитячих музичних інструментах.  Використовуючи у роботі адаптовану програму «Всесвіт музичних звуків», створену за концепцією К. Орфа, я надаю перевагу елементарному музикуванню, де провідну роль відіграє ритм і музично-ритмічне виховання. Вправи ці засновані на метричній структурі слова, мовленні, мелодико-інтонаційному проголошенні, характері звучання. Найбільший вплив на дитину в цій системі чинить музично-театралізована гра. Різні творчі завдання сприяють як розвитку почуття ритму, так і зародженню творчості в діяльності дітей.

В своєму досвіді я використовую цю методику на музичних заняттях в більшій мірі в  розділі слухання музики. З цікавістю діти ставляться до цього виду музичної діяльності. З особливим творчим підходом діти озвучують прослухані твори музичними інструментами.
Працюючи зі звичайними фабричними музичними інструментами, я використовую також інструменти, виготовлені власноруч (в рамках роботи естетичного факультету в дитячому закладі була організована виставка саморобних музичних інструментів з природного матеріалу). Музичні іграшки допомагають дитині зрозуміти, звідки і як саме народжуються звуки. Ігровий світ можна озвучити звичайними простими інструментами. Наприклад, прокидається вранці сонечко- побрязкування за залізній палиці; шурхіт дощу- ритмічно- рівномірне похитування маракасу (дерев’яна коробка із зерном). Творчо підійшовши до використання саморобних музичних інструментів, можна навіть озвучить якусь казку. У «Пізнайці» з успіхом пройшов конкурс «Казка, яку я придумав сам». Творчим завданням на презентації дитячих творів було озвучування придуманих казок дитячими музичними інструментами. Вважаю гру на дитячих музичних інструментах одним із необхідних методів щодо розвитку інтелектуальних здібностей дітей. Традиційними стали у дитячому садку виступи дитячого оркестру. Виконання попурі із класичних мелодій викликає захват не тільки у дітей, так і у дорослих, тому, що цим творчим процесом керує любов і натхнення.
Як продовження мови про конкурси, хочу зазначити, що це вид роботи, у якому діти і батьки найбільш повно розкривають свій творчий потенціал через оригінальність образів, сміливість думки, генерування ідей, гнучкість мислення. Прикладом таких конкурсів, проведених мною у нашому дитячому закладі, є: «Парад капелюшків», «Церемонія Бантика», «Бал квітів», «Бенефіс талантів», «Шоу всемогутніх татусів».

З досвіду роботи я зробила висновок, що без підтримки батьків неможлива плідна робота щодо музично-естетичного виховання дітей. Батьки приймають безпосередньо участь майже у всіх запланованих мною заходах. Від спільної роботи з батьками дитина отримує позитивні емоції, задовольняє свою потребу у спілкуванні та підтримці збоку дорослого. Поряд з ними дитина почувається більш розкутою, впевненою у своїх діях, вільною у творчих проявах. Запланована робота з батьками( бесіди, консультації, участь у спільних заходах, поради) допомагає найбільш повно розкрити індивідуальність дитини і розвинути  в ній через музично-естетичне виховання творчі здібності.
У рамках державної цільової програми з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки, у дитячому закладі адміністрацією ДНЗ та практичним психологом була розроблена система роботи з обдарованими дітьми. Ця система знайшла максимальне розкриття у найповнішій реалізації можливостей дітей щодо музичних та загально - інтелектуальних здібностей. Моє завдання, як музичного керівника, полягає у необхідності проведення індивідуальної роботи з обдарованими дітьми. Робота з такими  дітьми дає можливість і мені проявити свій творчий потенціал. Я почала роботу над створенням альбому ,у якому можна познайомитися з кожною обдарованістю.
Один з видатних західних психологів А. Маслоу, писав: « Ми мусимо вчити дітей бути творчими особистостями, здібними до сприйняття нового, а також вміння імпровізувати». Нам нині потрібно виховувати дитину, яка відчуває себе сильною, сміливою. У час швидких змін, подібних нашим, діти мають вірити у свої сили, не боятися пробувати і помилятися, варіювати, аж поки не буде знайдено правильне рішення.

Отже, творча активність музичного керівника є необхідною умовою педагогічної праці. А педагог при цьому досягає єдності морального, естетичного і інтелектуального розвитку дитини.


                        

На це запитання відповідають не тільки педагоги, а й батьки. Звісно, скажуть вони, ми хочемо бачити своїх дітей всебічно розвиненими, гармонійними особистостями. Але що саме приховується за цими словами? Загальне уявлення, звичайно, є у всіх, але у кожного своє.
Успіх у музичному вихованні пояснюється розумінням інтересів і потреб дитини.
Не можна ввечері лягти спати однією людиною, а вранці прокинутись іншою. Тому і неможливо усе змінити миттєво. Ключем до розвитку дитячої музичної творчості може бути система К.Орфа, основними тезами якої є:


— ставитися до дитини, як до особистості, поважати її та приймати будь-які її індивідуальні вияви;
— створювати на заняттях атмосферу гри.
Елементарне музикування з інструментами К.Орфа як одна з найцікавіших форм музичної діяльності дошкільників вже практикується муз керівниками в дитячих садках.
Захоплення дітей таким музикуванням, їх бажання грати та співати є настільки сильним, що вони не помічають тієї великої навчальної роботи, яка проводиться з ними в процесі музикування.
Добре розуміючи, що будь-яке музикування неможливе без попередньої копіткої роботи з оволодіння елементами музики, потрібно на кожному занятті поєднувати елементарне музикування з навчанням найпростіших елементів музичної мови. Проте головним є саме музикування, бажання дітей „спілкуватися” з музикою, співати та грати колективно, дістаючи від цього задоволення.
Головні завдання, які повинен ставити перед собою музкерівник на занятті:
— допомогти дітям увійти в світ музики, відчути і пережити її чуттєво;
— сприяти практичному засвоєнню музичних знань;
— створити передумови до формування творчого мислення;
— розвивати творчу уяву та фантазію дітей;
— формувати у дітей риси характеру, що сприяють самоствердженню особистості, самостійності та свободи мислення, індивідуальності сприйняття.
Заняття з розвитку творчих музичних здібностей дітей слід проводити, поєднуючи два таких важливих розділи, як навчальне та творче музикування.
1. Навчальне музикування – це ознайомлення дітей з найпростішими елементами музичної мови та навчання дітей вмінню практично використовувати їх у роботі над формуванням звуковисотного слуху та метро ритму.
2. Творче музикування – це імпровізаційно-творча „гра в музику” в найрізноманітніших формах, поєднуючи музику, мову та рух. Мета цього музикування полягає в розвитку творчих здібностей дітей та їх навчання дії. Саме тому воно формою та змістом більшою мірою відповідає природі дітей дошкільного віку та принципам ігрових методик, наявних у світовій практиці.



Основними видами діяльності на заняттях з елементарного музикування є: спів, гра на дитячих музичних інструментах, мовно-ритмічні ігри та вправи, творчість у пластиці та русі. Окремо потрібно розглянути такий розділ, як активне слухання музики. Сучасна дитяча музична педагогіка дедалі частіше рекомендує не просто пасивно слухати музику, а поєднувати сприйняття музики з будь-яким рухом. Слухати музику і одночасно і одночасно чути її, реагувати діями на окремі її елементи – метр, ритм, динаміку тощо – це і є активне слухання музики. Починати творчі музичні заняття можна з комунікативних ігор. Що таке комунікативні ігри? Це ігри для формування навичок спілкування дітей. Такі ігри допомагають не тільки створенню відповідної атмосфери на занятті, а й вирішують цілий комплекс педагогічних, моральних, та психологічних завдань. Це свого роду розминка, що залучає та заохочує всіх дітей до спільної діяльності. Багатим і мудрим джерелом таких комунікативно-рухливих ігор є український фольклор, як поетичний, так і музичний.
На музичному занятті дитині потрібно дати можливість бути самим собою. Дітям потрібна музика, а не розмови про неї. Хіба це не найважливіше?
Тому головним на музичних заняттях не є створення музичних шедеврів, а сам творчий процес. Творчість дітей тут розуміється як вміння і бажання зробити щось по-своєму. „Зіграй, станцюй, як ти хочеш”, — ці магічні слова відчиняють перед дитиною ворота у світ фантазії. Важливо співати, гратись, рухатись, придумувати, змінювати, слухати власне виконання та виконання інших дітей. Можливість зробити по-своєму (добре придумав, цікаво продемонстрував, гарно повторив) дає змогу дитині бути індивідуальною, неповторною.
Творче музикування допомагає грати багатопланово – грати і грати: грати на інструментах з елементами музики ( ритмом, тембром, динамікою), грати один з одним, розігрувати сюжети пісень, грати разом, створювати ту неповторну атмосферу спілкування, в якій всім затишно і весело.
Велику увагу на музичних заняттях приділяють музикуванню з використанням „звуків жестів”. Звукові жести – це гра звуками свого тіла: плескання, клацання, тупання, цокання. Ці „інструменти”, якщо їх можна так назвати, надані людині природою. Наприклад, на занятті діти пригадують невеличкий вірш, можна запропонувати його озвучити. На допомогу приходять „звучні жести”. Діти розуміють, що вірш можна декламувати і водночас плескати руками по колінах або клацати пальчиками першу частину, а другу тупати ногами. Можна лише уявити собі, скільки варіантів складають діти! цей вид музичної діяльності доступний, і важливо те, що він розвиває творчі здібності кожної дитини, особливо у взаємозв’язку з мовою і рухом.
Результатом творчої діяльності на занятті стають різні види імпровізації. Рухові, інструментальні, інтонаційно-мовні імпровізації та різні їх комбінації, правильно організовані муз керівником, допомагають практично вирішити питання, важливе для музичної педагогіки, — вчити і виховувати через творчість. Дитячі імпровізації є колективними. Вони дають можливість кожній дитині знайти своє місце, незалежно від рівня її музичних здібностей. Роль дитини може бути дуже невеликою, або й навіть простою. Але важливою є участь у музикуванні.


Окремо потрібно наголосити на музичних інструментах. Використовуючи звичайні, фабричні інструменти, потрібно використовувати також інструменти, виготовлені з природного матеріалу. Музичні іграшки допомагають дитині зрозуміти, звідки і як саме народжуються звуки. Ігровий світ можна озвучити звичайними ігровими інструментами. Наприклад, прокидається вранці сонечко – легеньке побрязкування на залізній паличці. Голос кікімори діти можуть показати, зігравши на звичайному свистку.
Творчо підійшовши до використання саморобних музичних інструментів, можна навіть озвучити якусь казку.
Ожин з видатних західних психологів А.Маслоу пасав: „Ми мусимо вчити дітей бути творчими особистостями, здібними до сприйняття нового, а також до вміння імпровізувати”. Нам нині потрібно виховувати дитину, яка відчуває себе сильною, сміливою. У час швидких змін діти мають вірити в свої сили, не боятися пробувати і помилятися, варіювати, аж поки не буде знайдено правильне рішення.






































Диво оркестр. Шейкери. 
Варимо компот.





































































НАТИСНУТИ




Конкурс на  краще сніжне вбрання 
«Зимова фантазія»




























Презентація з досвіду роботи
«Музичне виховання дошкільників за 
концепцією К. Орфа»
на МО керівників музичних міста






Майстер клас
«Фестиваль музичних інструментів»

на МО керівників музичних міста









  Дослідження свідчать, що останнім часом значно збільшилася кількість дітей дошкільного віку з підвищеною тривожністю. Однією з основних пр...